De organisatietoekomst is aan blije meisjes (en jongens)

Duurzaamheid, diversiteit en aantrekkelijkheid zijn drie belangrijke kenmerken van de organisatie van de toekomst. Een toekomst die ook nog eens gevormd zal gaan worden door algoritmes en robots. Dat vraagt nogal wat van ondernemers, leiders en managers. Mede hierom schreef ik in 2020 een soort reisgids voor het leiderschap van de toekomst, ‘De schakelaar’ (https://futurouitgevers.nl/auteurs/bert-overbeek/)

Slimme ondernemers hebben door, dat juist het menselijk aspect niet verwaarloosd kan worden in een digitale toekomst. Veel bedrijven concentreren zich op die digitalisering, maar IT-goeroes zeggen dat juist de menselijke component niet vergeten mag worden. Zelf maakte ik onlangs mee hoe kil bijvoorbeeld ABN AMRO reageert, als je rekening wordt geplunderd. Zo’n organisatie vergeet tijdens deze digitale revolutie te communiceren en daarvan zie je de weerspiegeling in de media. Hoezo reputatiemanagement?

Wat we nodig hebben is voorbeelden voor leiderschap en ondernemen in de toekomst. In dit verband ben ik verzot op ‘Blije Meisjes’. Blije Meisjes is een vintage community, die gedreven wordt door het ideaal van een gezonde samenleving. Zowel als het om de mensen gaat, als om de planeet heeft de community grootse plannen. De oppervlakkige passant zal in eerste instantie denken: het is een winkel. En dat is het óók. Maar de verkoop van stijl- en smaakvolle vintage spullen en kleding is maar een onderdeeltje van dat, wat Blije Meisjes in huis heeft.

Blije meisjes heeft grootse plannen. Het wil een thuishaven zijn voor mensen, die van de wereld een betere plek willen maken. En daarbij elkaar niet vergeten. ‘Let love rule’ is een zin die je er regelmatig kan horen. Al is dit Lenny Kravitz-credo niet het motto van de Blije Meisjes. Boegbeeld Jeanette Tromp, die de community begon en leidt, voelde meer voor ‘Imagine’ van John Lennon: ‘Imagine all the people could live in love and peace’.

Blije Meisjes is hip. De zaak zou niet misstaan in de vernieuwende wijken van Londen, Amsterdam of Rotterdam. Maar er is voor gekozen om in een kleinere stad te beginnen, namelijk Harderwijk. Dat is dan een mooi begin, want de ambities zijn om de schoonheid van het ideaal ook te laten groeien op andere locaties.

Mij spreekt de community van Blije Meisjes enorm aan. Ze past naadloos op de uitgangspunten van mijn boek ‘De schakelaar’. Het streven om voor mens en planeet een betere leefomgeving te creeëren staat eveneens hoog op mijn agenda.

In mijn trainingen en coaching geef ik dan ook aandacht aan deze onontkoombare toekomsteis die gesteld zal worden aan leiders en ondernemers. Net als aan integriteit, want we hebben het volgens mij wel gehad met schimmige leiders en ondernemers die ons niet vertellen wat ze aan het doen zijn.

Blije Meisjes geeft actief vorm aan deze idealen. Een plaats waar je lekker jezelf kan zijn, en waar niet om de haverklap een hijgerige verkoper achter je komt staan. Ik zou zeggen: ga er vooral eens kijken, daar aan de Harderwijkse Hondegatstraat, voor een warme vintage beleving. En maak kennis via kekke kleding en spullen van vroeger met de warme toekomst.

Op de website van Blije Meisjes vind je ook de webshop…voor de online shoppers die Harderwijk net te ver weg vinden.

Blije Meisjes

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *