Fout leiderschap

Door: Bert Overbeek Gepubliceerd op 17 dec, 2007 in de rubriek Kennismanagement, MD-wel-en-wee, Werkvloervoer

Opleiding

Boek van de week

Bij één van de NS-bedrijven liep enige jaren geleden een teamleider rond die op een managementtraining de kernkwadranten van Offman had geleerd. Daarbij had hij een communicatietraining gevolgd. Eén van zijn medewerkers beschikte over veel kennis, maar was nogal bot in het contact.
De teamleider deelde hem mee dat dit snel moest veranderen. Hij accepteerde dit gedrag niet. De medewerker wist toch wel dat botheid ‘de valkuil van eerlijkheid’ was?
‘Nee’ antwoordde de medewerker naar waarheid.
‘Dan ga je je maar eens in de kernkwadranten verdiepen’ zei de teamleider.
‘In de wat?’
‘In de kernkwadranten’.
Twee maanden later vond er een beoordelingsgesprek plaats. De medewerker die slechts lagere school had en zich had opgewerkt in het bedrijf, kreeg de opdracht om een Plan van Aanpak te schrijven.
‘Een wát?’
‘Een plan van aanpak, waarin je met behulp van de kernkwadranten uiteenzet hoe je je communicatie gaat verbeteren.’
‘Dat gaat me niet lukken’
‘Dan zijn de gevolgen voor jou. Ik heb je verteld dat je je in de kernkwadranten moest verdiepen’
De gevolgen waren voor de medewerker. Hij kreeg een officiële waarschuwing. NS heeft de leidinggevende later overigens terecht uit zijn functie gehaald. Dit geval stond niet op zichzelf.

Tags: , , , , , , , , , ,

4 Reacties

eckart dissen: 28 dec 2007

Sterk verhaal. Duidelijk wat er niet goed ging. Maar: hoe komt dat. En, gaat er ook wel eens iets goed met de kernkwadranten? Uit de ervaring van Bert, graag.

Bert Overbeek: 28 dec 2007

Ja hoor, Eckart. Er zijn prachtige resultaten te bereiken met de kernkwadranten. Vooral als twee mensen tegenpolen zijn. Maar mensen moeten er dan wel voor open staan.

A. van Anoniem: 4 jan 2008

Wat typisch dat hierbij de bedrijfsnaam van de NS wordt gebruikt, en wat herkenbaar voor mij als medewerker binnen het NS concern. Ik heb meerdere van dit soort dingen meegemaakt bij ProRail, een van de ou-NS bedrijven, opgehemelde en ingestudeerder managementpraatjes van een teamleider leidden er uiteindelijk toe dat 8 van de 15 medewerkers van het team ontslag namen!!! En nog ging de bel het het hogere management niet rinkelen…

Bert Overbeek: 5 jan 2008

Wij willen niet de indruk wekken dat dit soort kwesties bij NS en prorail schering en inslag zijn. Integendeel. Dat het meer voorkomt, en zoals gebruikelijk op jongebazen, niet zozeer uit het boek als uit het leven gegrepen is, dat blijkt maar weer.
Maar nog eens: wij kennen de NS-bedrijven als ontwikkelingsgerichte organisaties die bijzonder goed voor hun mensen zorgen. Blijkt ook uit het voorbeeld trouwens. NS heeft de naam wel eens traag te zijn. Een 19e eeuws bedrijf. Ik heb er lang mogen werken, en achteraf vastgesteld dat ik er geweldig veel heb kunnen leren. Ook heb ik ontdekt dat ze in sommige MD-trajecten een behoorlijke voorsprong hebben op andere organisaties. NS'ers verlaten de organisatie niet snel. Hiermee doe ik niets af aan het verhaal van de heer A. van Anoniem. Ik weet dat die dingen gebeuren.  

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over Bert Overbeek en JongeBazen

Bert Overbeek, is trainer, coach, interim manager en oprichter van Jongebazen. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-eindredacteur Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken rond 2005. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren (www.pitchersupport.com). Hij is er gelukkig van geworden.

Redactie