Weg met die slechte managers!

Slechte chefs werk je wegJe kunt je geen beter begin van een boek over leiderschap wensen, dan een verhaal van Frans de Waal. Yeroen de alfaman van een chimpanseekolonie glijdt uit, bij een uiting van imponeergedrag. We zijn genetisch voor 98% gelijk aan de chimpansees die met ons meer gemeen hebben dan met bijvoorbeeld de gorilla. In organisaties zie je dan ook regelmatig imponeergedrag dat aan chimpansee doet denken. En dan vooral bij mensen die dat kennelijk nodig hebben: de minder goede managers. In mijn nieuwe boek ' Slechte managers werk je weg'  noem ik die managers SM. Deze afkorting staat voor ‘slechte manager’.

Het gaat om mannen of vrouwen die anderen imponeren of intimideren, omdat ze verder niets in huis hebben dat hen tot geschikte leidinggevende maakt. Ze hebben een uitgebreid arsenaal aan eigenschappen om dat te camoufleren, en om hun fouten af te wenden op anderen. Dit geraffineerde compensatiegedrag helpt hen soms naar posities hoog in top van de organisatie. Raar maar waar.

Niet voor niets is 60% van de medewerkers in Nederland ontevreden over zijn baas. Dat is veel. Terwijl er ook tevredenheid is over goede managers, die daadwerkelijk een meerwaarde hebben. Die managers koesteren we. Die helpen de organisatie aan een beter resultaat, en hebben een constructieve relatie met hun medewerkers. Ze bewijzen dagelijks kun meerwaarde.

Ook jij, de lezer, bent misschien ontevreden over je baas. En daar heb je ongetwijfeld goede redenen voor. Want zoveel zal je verhaal in de kern niet verschillen van de meer dan 300 mensen die ik voor dit boek heb gesproken. En die 60% ontevredenheid werd daar absoluut bevestigd.

En ikzelf? Zelf ben ik ook wel eens zeer ontevreden geweest over een manager, die als een stoomwals binnenkwam in een goed functionerende groep en onmiddellijk haar stempel wilde drukken op het geheel zonder te kijken naar de dingen die al van de grond waren gebracht. Ik ging met haar de confrontatie aan, maar uiteindelijk had ze mijn hele interne netwerk geïnfecteerd met ‘professionele analyses’ over mij tegen derden. Ik hoorde dat gelukkig terug uit een deel van mijn netwerk, waardoor ik mijn maatregelen kon treffen.

Worden we beter van SM’s? Niet echt. Om te beginnen de organisatie niet. Maar ook jij niet, want je moet dagelijks met hem of haar optrekken en we weten dat mensen behoorlijk ziek kunnen worden van een krakkemikkige relatie met hun manager.

Mijn boek gaat dan ook over relevante vragen. Wat kun je doen als je manager niet goed is? Hoe krijg je hem weg? Want SM’s moeten uit hun functie worden gehaald. In een wereld waarin cijfers het zakelijke ritme aangeven, is het moeilijk voor het topmanagement of voor bestuursraden om vast te stellen hoe slecht sommige van hun leidinggevenden presteren. Te meer daar de SM goed is in dat, wat in goed Nederlands ‘slijmen’ heet.

Dus moet je dat als medewerker zichtbaar maken. Maar niet als een kip zonder kop,  want dan verlies je de strijd. Je moet het met beleid doen. Je moet de spelletjes doorzien die een slechte leidinggevende met je speelt. Je moet op je hoede zijn voor zijn tegenzetten. En je moet weten wat wel effectief is, en wat niet.

Het doel is altijd: laat hem of haar maar rustig vallen.  En sterker nog: zaag hem de poten onder zijn stoel vandaan. Een SM moet namelijk weg. Hij verpest de omgeving, iedereen heeft last van hem en vooral jij natuurlijk.

Mijn boek zal je daarbij helpen. Het is een handleiding om een SM weg te jagen. Dat is een altruïstische daad. Iemand moet het nu eenmaal doen, en meestal spelen SM’s hun spel wel zo goed, dat hun leidinggevenden geen idee hebben van de ondermaatse kwaliteit van hun functioneren. Dus ben jij de aangewezen persoon om dat zichtbaar te maken.

Mijn boek is geschreven om de talloze medewerkers te helpen, die goed werk willen leveren, maar die daarin worden gehinderd door hun leidinggevenden, zonder dat de top van het bedrijf het merkt.

Het zou kunnen zijn dat managers denken dat mijn boek  een anti-management-boek is. Integendeel, zou ik willen zeggen. Het is geboren uit respect voor de goede managers en medewerkers die ik tegenkwam. Ik ken schitterende managers, die met hun mensen prachtige dingen voor organisaties hebben gedaan. Van de conclusie dat ik tegen managers zou zijn, en medewerkers zou opruien, neem ik afstand. Dat is een misvatting.

Ik houd meer van teams met goede managers dan van zelfsturende teams, zoals ik ook van goede vakmensen houd. Maar een metselaar moet geen hout bewerken en een houtbewerker niet metselen. Dat geldt ook voor managers. Slechte managers moeten iets anders gaan doen. Daar worden zij zelf trouwens ook gelukkiger van. En minder vervelend.

 

Dit artikel is de inleiding van het boek ' Slechte chefs werk je weg' van Bert Overbeek. Dit lekker leesbare boek is voor 14,50 te koop via: http://www.mijnmanagementboek.nl/shop/index.php/catalogsearch/result/?q=slechte+chefs+werk+je+weg Na dit boek zul je beter opgewassen zijn tegen leidinggevenden die je het leven zuur maken! 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>