Bert Overbeek

Berichten van Bert Overbeek

Schilderes voor jonge managers: Marieke Thomassen

Even wat anders! Zijn er nog jonge managers die op zoek zijn naar een  verbijsterend goede kunstenares? Die moeten maar eens kijken op www.mariekethomassen.nl Marieke is naar mijn mening een absoluut unicum in de kunstwereld, maar daar kom je pas achter als je haar werk ‘life’ ziet. Gewoon kopen, die schilderijen van haar. Je wordt er vast blij van. Via haar site kun je contact met haar krijgen.

25 000e bezoeker op www.jongebazen.nl!

In zijn korte bestaan heeft www.jongebazen.nl vandaag een magische grens overschreden: onder de 1200 lezers die in de afgelopen 24 uur www.jongebazen.nl bezochten, bevond zich de 25 000e lezer! En dit zonder enige vorm van media-aandacht! Voorwaar een prachtig resultaat. Wij hopen dat u ons blijft volgen en bezoeken. Wij doen ons best om de discussies over het managementvak levendig te houden.

Overigens ziet u rechtsonder de partnerlinks van Jonge Bazen. Die doen het ook goed. U zou eens moeten gaan kijken waarom.

Najaarsintervisiebijeenkomsten jonge managers

In het najaar start Bert Overbeek van deze weblog, tevens eigenaar van Pitcher Support Coaching en Training, met intervisiebijeenkomsten voor jonge professionals. De intervisie is een uitwisseling van lastige werksituaties met collega’s van andere bedrijven. Ook is het mogelijk om met een zelfgekozen groepje intervisie te ontvangen. Het doel is om van elkaar te leren. Mocht je interesse hebben, mail dan even naar pitcher.support@hetnet.nl Dan leggen we je het e.e.a. uit  

Seksualiteit en werk (23): Naar de parenclub met goede klanten

Het komt de manager van een grote bank ter ore dat een van zijn vrouwelijke employees een afspraakje heeft gemaakt met een belangrijke klant. Wanneer hij daar met haar een onderhoud over heeft, krijgt hij een eerlijk antwoord. Betrokken medewerkster zegt dat het ‘onschuldig’ is, dat ze een keer ‘uit aardigheid en nieuwsgierigheid’ mee is gegaan naar de parenclub. 

Pleidooi voor allochtonen

Voor een Turkse vriend van mij is Nederland een ander land dan voor mij. De mensen doen anders tegen hem dan tegen mij. Als hij naast een autochtoon gaat zitten, dan schuift zo iemand zijn tas dichter naar zichzelf toe. Dit om te voorkomen dat zijn beurs gestolen wordt. En na 11 september 2001 gaat het mijn Turkse vriend ook economisch niet goed meer. Gaan we dat zo laten in Nederland? (Foto is van niet van de persoon in kwestie.)

Interview met jonge baas (2): Bastiaan van Meeteren (29)

Bas van Meeteren (29) maakt een boeiende carriere door. Na zijn acteursopleiding was hij zes jaar bedrijfsacteur. Inmiddels is hij trainer en oprichter van www.trainingsproducties.nl, een platform waarop freelance inspirators zichzelf zonder enige verplichting kunnen presenteren. Daarnaast runt hij www.sportproducties.nl. 

Seksualiteit en werk (22): Seks tijdens dienstreis

Enige jaren geleden vond een reisorganisatie dat er werk moest worden gemaakt van de serviceverbetering. Het selecteerde een nieuwe groep medewerkers die in een intensief opleidingstraject hun sociale en klantgerichte vaardigheden konden opschroeven. Sommige mensen schroefden echter andere vaardigheden op…

Nieuwe sfeer in bedrijven door durfkapitalisten

Ik hoor nog wel eens wat Nederlandse werknemers praten over invloed en medezeggenschap. Met de Angelsaksische private equity wave in de achtertuin hebben ze kennelijk geen idee wat er gebeurt. We zullen anders moeten gaan denken. Ook de vakbonden, die al heb aangekondigd zich zorgen te maken over dit fenomeen. Maar zorgen helpen niets. 

Certificering van coaches niet objectief

Bij de certificering van coaches spelen codes een rol: de regels die certifceerders toekennen aan ‘ een goede coaching’. Vaak worden codes gepresenteerd als waarheden, als objectieve criteria waaraan niet te tornen valt. In zekere zin kunnen we dergelijke waarheden zien als uitingen van verborgen ideologieën. Zo wordt een goede coach vaak gezien als iemand die vooral veel vragen stelt. Terecht merkt Marjan de Ruyter op (zie http://www.jongebazen.nl/2006/08/11/geef-maar-gewoon-antwoord/) dat trainees soms ook gewoon een antwoord nodig hebben.

Niet liegen tegen de klant!

Bedrijven maken keuzes die voor de klant niet echt een verbetering zijn. Dit wordt in reclamecampagnes wel zo gepresenteerd: ‘Om het voor u gemakkelijker te maken, hoeft u vandaag niet meer naar een vestiging, maar kunt u comfortabel vanuit uw leunstoel uw zaken regelen.’ Hier wordt gewoon gelogen…