Personal Branding

De meeste koopbeslissingen zijn gebaseerd op vertrouwen, emoties en percepties die een bepaalde naam of een bepaald product bij mensen creëren. Dit heeft met branding te maken. Branding is de verwachting, perceptie, emoties, vertrouwen en gevoel van verbondenheid bij mensen indien ze een betreffende naam horen of een product of logo zien. Bijvoorbeeld Microsoft, Nike, Toyota, Volvo, en Coke communiceren niet wat ze zijn, maar wat onze perceptie van hun producten moet zijn en wat we van ze kunnen verwachten. Bijvoorbeeld, als ik Volvo noem, dan denken de meeste mensen aan veilige en betrouwbare auto’s. Het blijkt dat branding veel belangrijker is dan marketing en sales. Marketing is presenteren van uw product en hierdoor bewustwording hiervoor creëren (klanten laten weten dat uw product bestaat). Sales is anderen op basis van uw vaardigheden overtuigen dat uw product het allerbeste product is. Branding echter is beïnvloeding van anderen op basis van een sterke brand identiteit en hierdoor hun perceptie en emoties beïnvloeden. Dus: stop met marketing en sales, focus voortaan op branding.

Het blijkt dat branding niet alleen op producten c.q. bedrijven van toepassing is maar vooral ook op mensen. Personal branding werkt namelijk op dezelfde manier als bij bedrijven, namelijk: gepassioneerd aan anderen laten blijken wat u uniek, anders, speciaal maakt en op basis hiervan een positieve emotionele response proberen te krijgen. U bent ook een merk. Iedereen heeft een eigen merk. Definieer wat uw merk is, wat u uniek maakt en waar u in relatie met anderen echt goed in bent. Doet u dit niet dan zullen anderen dit voor u doen en u “branden”, met alle gevolgen van dien. Geef uw brand niet uit handen. Wees CEO van uw eigen brand en leven. Definieer uw eigen brand en beïnvloed en manage de perceptie die anderen over u hebben. U kunt een consistente, herkenbare en authentieke persoonlijke brand zijn door uw sterkten en zwakten, persoonlijkheid, ethische waarden, en unieke talenten te definiëren, deze continu te cultiveren en eenduidig en gepassioneerd uit te dragen, voortdurend conform uw brand te handelen, uzelf continu te verbeteren en hieraan gerelateerd werk met liefde te doen. Het vraagt onder meer om zelfkennis, vertrouwen in eigen kunnen, durf, creativiteit, passie, integriteit, love en gedrevenheid. Denk wat de Amerikaanse branding guru Tom Peters heeft gezegd: “Regardless of age, regardless of position, regardless of the business we happen to be in, all of us need to understand the importance of branding. We are the CEOs of our own companies: Me, Inc…. To be in business today, our most important job is to be the head marketer for the brand called “You”…… You are a brand. You are in charge of your brand… You need to think of yourself differently. You’re not an “employee”, you don’t “belong to” any company for life, you’re not defined by your job title and you’re not confined by your job description……. Being CEO of Me Inc. requires you to grow yourself, to promote yourself, to get the market to reward yourself”.

Uw personal brand is uw belangrijkste bezit in het huidige online, virtule en individuele tijdperk. Personal branding is dé manier om u van anderen te onderscheiden en de sleutel om succesvol te zijn. Het is een strategie die toegepast wordt door succesvolle mensen zoals Oprah Winfrey, Tiger Woods, Michael Jordan, Donald Trump, Richard Branson en Bill Gates. Zoals uit het voorgaande blijkt is uw brand de perceptie over u in het hoofd van een ander indien deze uw naam hoort of u ziet. In onderstaande kader ziet u wat mogelijk direct bij u opkomt bij het horen van de naam van onderstaande personen of bij hun verschijning in de media.

———————————————————————————-
Indien we aan Oprah Winfrey denken, dan schiet ons met name empowerment van vrouwen te binnen.
Bill Gates doet ons denken aan computer gadgets en rijke filantroop.
Donald Trump wordt geassocieerd met ego, arrogantie en geld.
Albert Einstein doet ons denken aan de grote en gentle genius
Moeder Theresa wordt geassocieerd met helpen van de armen en heilige.
Michael Jordan staat bekend als de beste basketball speler ooit.
Tiger Woods is de beste golfer in de wereld
————————————————————-

Het zou in het kader van dit artikel te ver voeren om verder op dit onderwerp in te gaan. In mijn boek getiteld “Effective Personal and Company Brand Management; A New Blueprint for Powerful and Authentic Personal and Company Branding” bied ik een compleet authentiek en holistisch raamwerk voor het formuleren en implementeren van uw merk en hoe u uw unieke talenten kunt ontdekken en effectief kunt benutten en etaleren. Ik refereer hierbij ook naar mijn artikel “Authentic Personal Branding” op brandchannel.com: http://www.brandchannel.com/papers_review.asp?sp_id=1360 en ons personal brand coaching programma http://rampersad.wordpress.com/2008/01/18/become-a-certified-personal-brand-coach/

Dit artikel is gebaseerd op het nieuwste boek van Dr.Ir. Hubert Rampersad, getiteld ““Effective Personal and Company Brand Management; A New Blueprint for Powerful and Authentic Personal and Company Branding” (Information Age Publishing, USA). Hij is te bereiken via h.rampersad@tps-international.com en www.Total-Performance-Scorecard.com. Zijn Blog is:rampersad.wordpress.com

3 thoughts on “Personal Branding”

Alberdina Turkstra 12 jaar ago

Mooi stuk! Goeie tips! Dank je wel.

Wilbrand Kuijt 12 jaar ago

Is dit nu reclame of een serieuse collum. Ik vind het nogal lastig om promotie van het boek los te zien van de inhoud. Jammer…., misschien ook wel zonde voor het boek,

Ger de Bruijn 12 jaar ago

Als u in dit artikel schrijft :"dus stop met marketing en sales en focus op branding" moet u niet proberen uw boek te verkopen. Kijk hierbij naar de uitleg die u geeft in uw artikel wat sales en marketing is. Als u dan sales ook nog ziet als het overtuigen van anderen door vaardigheden heeft u een aantal verkoopmethoden gemist. Jammer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *