Hoezo zouden “ze” veranderd zijn?

Veranderplannen, verandermanagement: boeken vol, projectplannen vol, en toch komt het soms niet uit de verf, “ze” hebben weerstand en “ze” doen als je er niet oplet toch weer wat “ze” altijd deden. We willen meer veranderen dan er verandert, het gaat langzamer dan gedacht en gewenst. Hoe komt dat nou?

(Zie ook http://www.oplossingsgerichtmanagement.nl/2007/04/11/oplossingsgerichtmanagement/de-aandrang-overwinnende-vaardigheid/ )

Daar staan ook boeken vol over, en artikeltjes op jongebazen.nl natuurlijk.

Mijn uitnodiging aan managers die aan het veranderen zijn (vaak anderen natuurlijk, niet zichzelf) is: schets dan eens waarom mensen zouden veranderen, wat dan maakt dat ze veranderen? Als je jezelf kritisch laat toetsen op je “verhaaltje”, geeft dat vaak enorme inzichten: nou, en toen heb ik een motiverende speech gehouden, en prestatiebeloning ingevoerd en dus leek het me vanzelfsprekend dat ze harder zouden gaan lopen voor de klanten die we nu hebben. O ja, waarom dan? Waarom zouden mensen dan veranderen, zou je dan zelf veranderen, wat was het effect van de speech, hoe kwam de speech over, hoezo zouden ze niet wegkomen met “het waait wel over” of “als het echt blijvend is hoor ik het wel”.

Als je heel diep kijkt naar je “veranderverhaal”, merk je vaak dat het een sprookje is… Dwing jezelf er non-fictie van te maken, wees reeel, kijk om je heen, kijk echt, bedenk hoe je zelf verandert, in wiens verhaal pas jij (en werkt dat? Zo ja waarom?)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *