HEMA-directeur Ronald van Zetten: 'Weten wat niet werkt; daar heb je ontzettend veel profijt van' (interview)

Op de vijfde verdieping van zijn hoofdkantoor aan de Frankemaheerd in de Amsterdamse Bijlmer, zit hij ontspannen aan de vergadertafel. Ronald van Zetten, CEO van de HEMA.  Een energieke man. Optimistisch en nieuwsgierig, bijvoorbeeld als je hem hoort over de toekomst van zijn bedrijf. Positief over de jongere generatie. Even  vasthoudend als veerkrachtig wanneer je naar het verhaal over zijn carriere luistert. Bovendien is hij geen bange man. Wij raakten vorig jaar op Business News Radio in een pittige discussie over de aanwezigheid van bedrijfstoppers op de werkvloer. Maar dat weerhield hem er niet van om  mij vervolgens in te huren voor een lastige situatie in zijn bedrijf. Knap als je dat durft te doen met mensen die je niet naar de mond praten.

'CEO was nooit mijn doel'

Op deze ochtend discussiëren we niet. Op deze ochtend wil ik een beeld van hem schetsen, waar jongere managers iets aan hebben. Wie is deze man, die een topfunctie bekleedt bij een van de meest bekende en populaire winkelketens van Nederland? En hoe kom je in hemelsnaam op zo’n functie terecht?

‘Het was nooit mijn doel om CEO van de HEMA te worden.  Het is gewoon zo gegaan.  Op zeker ogenblik zijn er mensen in je omgeving die je vragen of die en die functie je iets lijkt. En als dat zo is, dan zeg je ja. Wanneer de functie me niet leuk had geleken, dan had ik het niet gedaan. ‘ Sinds 1 september 2003 zwaait hij de scepter over de HEMA.

Van Zetten kwam overigens niet uit het niets. Op zijn CV staan onder meer Albert Heijn, Praxis, de DA Drogisterijen en Unigro, het huidige Laurus, u weet wel, van Super de Boer. Een indrukwekkend lijstje. En hij is nog geen vijftig. Hoe kan dat? Heeft hij drie levens?

Leren wat niet werkt

‘Nee. Ik ging op mijn zestiende van school. Ik wilde per sé werken. School daagde mij niet uit; ik verveelde me er. Dus werd ik winkelhulp. Dat deed ik 2, 3 jaar en toen besefte ik dat ik moest gaan studeren, als ik iets wilde bereiken. Dat was een ongelooflijk belangrijk moment in mijn carriere.

Ik deed eerst de nodige cursussen. Uiteindelijk voltooide ik de studie bedrijfskunde. Toen merkte ik dat ik toch ook wel van het theoretische gedeelte hield. Met name systemen doorgronden vond en vind ik een fascinerende bezigheid.

Ik leerde iets wat je volgens mij niet jong genoeg kan leren. Namelijk: wat niet werkt. Daar heb ik ontzettend veel profijt van gehad in mijn latere leven. Net als van de instelling, die ik uit mijn jeugd heb meegenomen. Die echt verschilt van de huidige instelling. Ik zal dit toelichten.

Rechtmatigheidsdenken van jongere managers

Tegenwoordig heerst onder jongere medewerkers dat wat ik rechtmatigheidsdenken wil noemen. Het gaat ongeveer zo: ik heb dit en dat gedaan, daar heb ik me optimaal voor ingezet en nu heb ik recht op iets. Krijg ik dat niet, dan ben ik ontevreden. Dat was in mijn tijd anders. Goed je best doen, hard werken en komt het dan naar je toe, dan is dat niet vanzelfsprekend. Dan zeg je dank je wel.

Ik wil daarmee absoluut geen negatief beeld neerzetten van de jongere generatie managers. Integendeel. Ik ben nogal enthousiast over ze. Ze zijn slimmer dan wij, assertiever, behendiger met informatieverwerking, ze kunnen meer aan, zijn beter in sociale netwerken, pakken nieuwe ontwikkelingen beter op en scheppen boeiende eigen werelden.

Ik hoef je niet te vertellen dat HEMA dergelijke mensen graag in huis heeft. En we hebben ze zeker iets te bieden. En dat zit hem dan niet in fancy cars en over the top salarissen. Wat we wel bieden, is een bedrijf waar je trots op kunt zijn, leuk werk en leuke collega’s. We zijn zakelijk, creatief en menselijk. Op deze gebieden staan we echt met stip op één.  Er werken hier schatten van mensen. Die zijn niet zozeer met zichzelf bezig, als wel met samenwerken.  En dat vinden ze ook leuk.’

Goed praten over je mensen

De  HEMA blijkt een speciaal Management Development traject te hebben voor high potentials. Maar van Zetten benadrukt dat je er daarmee alleen niet bent. Het moet verder gaan.

‘We doen meer.  We praten als directie vaak en diepgaand over onze mensen. Waar laat iemand iets zien? Wie vallen er op? Ik ben er echt trots op dat we als gevolg van die gesprekken veel eigen kweek hebben. We hebben een paar jonge directeuren; er is er een van 34 bij.

De rol van een directie is mensen richting geven. Dat is je baan. Daar ben je voor. In grote organisaties is dat soms lastig. Teveel mensen, te weinig richting. Dan ontstaat onduidelijkheid. Dan heb je een duidelijk visie en missie nodig.’

HEMA-toekomst ziet er goed uit

Daarover kan bij de HEMA weinig misverstand bestaan, bedenk ik. In de panden van het concern hangt de visie van het bedrijf aan de muur, steeds vertaald in praktisch haalbare doelen.  Handig, ook voor de toekomst. Die er volgens Van Zetten, optimist van nature, goed uitziet voor de HEMA.

‘We blijven het aantal winkels uitbreiden. Internationaal doen we mee in vijf landen. We openen winkels op stations. Schiphol en Leiden bijvoorbeeld. Dan zijn er inkoopkantoren geopend in Shanghai en Hong Kong. En tenslotte nemen we steeds slimmere mensen aan met een goede praktijkondergrond. Er zijn genoeg redenen voor jong talent om bij ons te komen werken.’

'En wat komt u hier doen, meneer van Zetten?'

Op mijn vraag of hij nog een zwarte pagina heeft meegemaakt in zijn loopbaan, schiet hij in de lach: ‘Voortdurend eigenlijk. Maar zonder gekheid: ja natuurlijk. Ik was nog jong toen ik bij een bedrijf werd aangenomen door een directeur die op de schopstoel zat zonder dat ik dat wist. Dus ik enthousiast aan de slag op de eerste dag. Ik vroeg naar de directeur maar die was nergens te bekennen. Het bedrijf zat middenin een reorganisatie. Overal liepen managers en adviseurs.  Posities werden verdeeld. En wat komt u hier doen, meneer Van Zetten?

Ik ben toen binnengelopen bij de man die het minst met me leek te hebben. Ik wist dat niet zeker, maar ik had dat gevoel. Er is wat misgegaan, zei ik tegen die man, maar ik kom hier werken. Ik ken hier verder niemand dus ik kom bij jou zitten.

Het was een moeilijke tijd. Maar ik laat me niet zo snel ontmoedigen. En ik had vrienden met wie ik over de situatie kon praten. Op die momenten heb  je mensen binnen of buiten de organisatie nodig die je helpen. Want alle emoties komen voorbij. Uiteindelijk heb ik de situatie daar trouwens wel naar mijn hand weten te zetten.’

Hij glimlacht bij de herinnering. Vasthoudendheid helpt om aan de top te komen, stel ik vast. Vasthoudendheid, optimisme en niet verwachten dat alles je aan komt waaien. Dat moet op zekere dag vruchten afwerpen. Van Zetten is het vleesgeworden bewijs. Doe er je voordeel mee.

(www.pitcherdevelopment.eu)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Renske
Lees hier terug wat ik in de gemiddelde Hema vestiging ervaar! Als groot fan (!?) kom ik er graag, waar het personeel en gevoel de grootste bijdragen zijn.
En je hebt zeker niets aan iemand die je naar de mond praat. Zou willen dat meer directieleden/managers zo in elkaar staken. Heb zelf als manager het meest geleerd van leidinggevenden waar alles open en eerlijk op tafel kon komen.
carolina paulussen
Robert Storm
Ik hoop dat de heer Van Zetten tijd vindt om deze instelling ook te promoten bij de afdeling die de schadeverzekeringen van de Hema beheert. Hema (dieren)verzekering is op dit moment een grote puinhoop, de Hema onwaardig!
N. H. den Hollander
Mijn leeftijd is 70 jaar en ik ken al zolang de Hema, ik kom er graag maar de laatste tijd niet meer.
Dat is gekomen met het ontbijt van 1 euro geweldig, ik kwam er minimaal drie keer per week.
Omdat ik niet tegen eieren kan nam ik 2 croisants dat ging perfect, en nu ineens mag dat niet meer van de directie.
Ik vind dat Hema onwaardig, je moet er toch voor de klient zijn, ik heb veel reclame gemaakt voor het ontbijt bij vrienden en kennissen.
En wat erbij komt (dat zal de achterliggende gedachten zijn ) je neemt altijd nog wat anders mee , ik neem bijv. altijd wat vleeswaren mee want die vindt ik perfect.
Ik hoop dat dat terug gedrraait kan worden, anders zien ze mij niet zo vaak meer bij de Hema, en ik geef dit zeker weer door aan mijn vrienden en kenissen, en het is bewezen dat mondelingen negatieve reclame harder gaat dan positieve.

Ik hoop dat ik antwoord krijg

Hoogachtend N. H. den Hollander
F.W.Kuijpers
Al lange tijd erger ik mij over de ophang mogelijkheden van o.a. thee en handdoeken.
Daarover (55 jaar zijnde dus het veelal tegengekomen hebbende) gedacht hebbende had ik het idee dat op de thee en handoeken (en dan op zes plaatsen per doek) beter gaatjes (groot genoeg voor elk ophang systeem) gemaakt zouden kunnen worden als knoopsgaten goed (evt.dubbel) gestikt en stevig genoeg om zolang de levenduur van een thee of handoek is zullen kunnen meegaan.
De lusjes hoeft niet mer naar gezocht wordende afgescheurd of niet en het veelal ergenis oproepende zoeken naar het lusgaatje op vier plaatsen is dan ook niet meer nodig !?

Omdat het nu zo is dat ik in het ziekenhuis (Emergis Goes) verblijf hou en ik tijdelijk ben afgesloten ben van internet en het ook zo is dat ik op een nieuwe modem wacht met waarschijnlijk een nieuw Email adres weet ik niet of ik langs deze weg bereikbaar ben.

Wel zou ik het kunnen waarderen wanneer u deze als positief herken en mogelijk zult gaan uitvoeren waar u mij zowel als velen een plezier mee zult doen daarvan even zou willwn bericht geven op mijn telefoon nummer 0645226415

Mvrgrt. F.W.Kuijpers
p/a Emergis Goes afdeling 91
marga van wijk
beste hema ,
hebben jullie erover gedacht om naar canada te komen veel hollanders en de canadezen vinden het leuk om dit soort winkels erbij te hebben ze zitten al zo vast in hun eigen bekende winkelketens ze zijn ook gek op Ikea.
misschien een idee. groetjes marga van wijk Tillsonburg Ontario
wacht
Inderdaad niet naar de mond praten en vooral geen kritiek te berde brengen.Er zijn ongetwijfeld goede vestigingen echter mijn ervaring met de Hema in Vaals is een zeer slechte.De Manager heeft blijkbaar 3 vestigingen (Vaals-Heerlen-Gulpen) en de vestiging in Vaals is hoegnaamd niet interessant voor hem want de service en attitude in Vaals is zeer slecht en de Manager is er nooit althans heel weinig.Of je kiest voor een vrouw of man die daar voor jou kan delegeren en kwalilteit bewaken of je bent er zelf. De dames die uiteraard uit de omgeving komen hebben hun eigen uitleg van service. Voorbeelden.
Na 5 uur geen soep meer - koude soep - dwars liggen als je vraag extra te verwarmen - je uitlachen en public als je vraagt of er in de snijworst paardevlees zit. Eigen LImburgse volk eerst - 5 mensen tijdens het ontbijt achter de balie maar de afd vleeswaren mag dan 5 minuten en langer wachten. Arrogantie - roddel - geen comm. eigenschappen. en leiding ho maar - belt niet terug o.a. de regiomanager debbie hooimans geeft geen repliek.Dus mijnheer van Zetten interessante tv progamma s maar geen customers maintenance. DOE ER WAT AAN en als je belt naar Hema corporated dan ishet niet bepaald transparant als de telefoniste niet mag doo rverbinden met de directie.
Thea
M.raschid
ik heb een geweldig idee voor een nieuw land voor de Hema in een van meest aantrekkelijke opkomende economieën van de wereld.ben graag tot u dienst voor toelichting,
Gert Hogeveen.
Geachte Hema Leiding
Had een brief in gedachten,wist niet dat dit ook zo kon(ouderdom).
Afgelopen week kocht mijn vrouw iets bij de Hema in Doetinchem,zij kreeg een soort kraslot mee voor leuke gezellige en niet van die hoge opgeklopte prijzen.Doe hier meestal niets mee,want bedrijven willen meer van je weten dan je kwijt wilt.Misschien omdat het Hema is(sterk merk met in Doetinchem nuchtere goed gemotiveerde medewerkers),, toch maar gedaan.
Ingelogd.,Kom ik allereerste de postcode loterij tegen.Wil die niet maar krijg ook na enig gepruts toch ook de site van de Hema waar ik mijn krasnummer en verdere gegevens kan invullen. HEB VOOR DE POSTCODELOTERIJ NIETS INGEVULD.
Tot mijn verbazing.mijn grote verbazing krijg ik op mijn Internetadres een mailtje van de Postcodeloterij dat ik ben ingeschreven voorde prijzen van de Hema en in Maart a.s. hierover bericht krijg.Ik verwonderde mij zeer over deze manier van werken.maar wat doe je hiermee.Toch maar niks.Heb mijn internetniet thuis maar via de bibliotheek in Doetinchem waar ik woon.Kom ik op de bieb om wat te internetten,zit daar een jonge vrouw die ik ken.Ze is minstens 40 jaar jonger dan ik (ik ben 77).Ik vertel haar mijn ervaring zoals hierboven omschreven.Zegt ze,ja ik heb ook zo'n kraslot,maar heb niets ingevuld,want ik ben bang dat ik aan de Postcode loterij vast kom te zitten en dat wil ik niet.
Klopt dit hele verhaal of leg ik het onjuist uit ?
Sorry nog een verhaal waar ik zelf enig belang bij heb.
Via de Bieb kun je gratis een drietal cursussen van de Hema volgen.Heb belangstelling voor de cursus ITC.Je mag maar 1 keer kiezen en niet meer wijzigen.Ik verricht de nodige handelingen en krijg zonder dat ik hem heb aangeklikt niet de cursus die ik wil volgen,maar krijg hem ook niet meer gewijzigd.Bij de Bieb weten ze niet hoe dit zit,ze weten er eigenlijk helemaal niets van.Toch wil ik graag de cursus ICT.Mag ik een beroep op U doen?
Excuus voor mijn lang verhaal,maar ja ik wordt een dagje ouder en die oude mensen zijn soms wel wat breedsprakig.
Hoogachtend en met vriendelijke groet.
Gert Hogeveen.
Gert Hogeveen.
Geachte Leiding van de Hema
Heb hiervoor iets aan U medegedeeld.Mijn bericht komt naar ik begrijp niet overeen met de code of conduct.
Heb geen idee wat ik niet goed doe.De code of conduct kon ik pas raadplegen toen de 30 minuten waren verstreken want ik werd steeds gehinderd door een reklame van een telecommaatschappij.
Mag ik Uw reactie want mijn bericht was beslist opbouwend.
Hoogachtend en met vriendlijke groet
Gert Hogeveen.
joy bultstra-sterenberg
geachte ceo,
ik ben een gedreven creatief persoon, met een lading aan ideeen welke zouden passen in het hema concept. Modern en toekomst gericht! Ik zou graag bij de hema willen werken.En mijn ideeen lanceren zoals bijvoorbeeld 4 hema parfums-grote glazen container met daarin de parfums welke in recycled glazen flesje 4 modellen waaruit de klant kan kiezen, worden gevuld en her/gevuld. Enfin ik heb het gehele concept al uitgedacht en meer.
GEUR NO. 1 H HAPPY
GEUR NO 2 E Empathie
GEUR NO 3 M Meditation
GEUR NO 4 A Affection een geheel `groen concept`` en voor een goede hema prijs is er een leuke markt aangeboord! met vriendelijke groet joy
Carla Oeseburg
L.S.,

De HEMA is al sinds heel lang mijn favoriete winkel. Goede verhoudiing prijs/kwaliteit.
Nu behoor ik tot het type stevige vrouw en daar zit hem nu de pijn bij de HEMA. Alle leuke truitjes, vesten enz. gaan maar tot xl, dat is maat 44. Ik snap dit voor de Parijse vestiging, maar hier in Holland valt een grote groep dames buiten de boot. Het lijkt mij niet silim om deze groep te negeren. De HEMA kan wel op de jonge vrouwen mikken, maar laten die nu veel op het internet bestellen! Je hoeft geen marketingdeskundige te zijn om te weten dat hier een markt blijft liggen. Dan nog het verschijnsel dat wij in ons dorp 2 HEMA vestigingen hebben zonder vleeswaren, brood etc., dus twee identieke kleine zaken. Gemiste kans denk ik dan.
Wat te denken van een basis range van sweatshirts en t-shirts, goede kwaliteit en veel mooie kleuren. Deze producten zijn minder eendagsvliegen en komen elk seizoen terug.
Over die waardebon/postcodeloterij zal ik het maar niet meer hebben. Die actie wekt alleen negatieve gevoelens op. Wie verzint nu zo'n waardeloze actie! Het doet mij denken aan een verkoop van krasloten bij een transaviavlucht, waar verder geen service was en alleen nekkrampplaatsen. Dom, dom.
Wens de directie veel succes toe want het zou toch jammer zijn als de HEMA het niet gaat redden!

C. Oeseburg.