5 Dingen die je van Kim Kardashian kunt leren

Tijdsgeesten worden gekenmerkt door nieuwe fenomenen, waarvan niet iedereen in eerste instantie begrijpt waarom het zo lang aanhoudt. Zo kennen we sinds Big Brother de reallife soaps op televisie. Het verklaarde voor mij niet waarom de levenswandel van reallife soapie Kim Kardashian hele volksstammen interesseerde. Bij nader inzien zijn daar duidelijke oorzaken voor, en zijn er zeker enkele dingen te noemen die ze daarbij handig voor elkaar heeft.


1 – van niets iets maken 
Eigenlijk was er niet veel wat Kim Kardashian van andere meisjes uit Beverly Hills onderscheidde. Ze was knap, modieus en op haar 24e gescheiden: weinig nieuws onder de Californische zon. Nou waren er ook dingen die in Kims voordeel spraken. Vader Kardashian, topadvocaat en zakenman, bezat een goed zakelijk instinct en had toegang tot een invloedrijk netwerk. Precies die twee aspecten benutte zijn telg optimaal. Paris Hilton introduceerde Kim in het reality soap-wereldje. Toen in 2006 een sekstape van Kim en haar toenmalige vriend Ray J op de markt kwam, schikte ze voor $5 miljoen met de maatschappij die het had uitgegeven.
Op zich is het niet moeilijk om je schaamstreek onder cameratoezicht uit te laten wonen, maar het is weinigen gegeven om door een sekstape vergaarde media-aandacht om te bouwen tot een florerend bedrijf. Geen enkele bekendheid had tot dan toe voordeel ondervonden van een uitgelekte seksvideo. Kim zette echter in hetzelfde jaar van de Ray J-video de modeketen D-A-S-H op, samen met haar zussen.
 

2 – een drukke baan en een druk familieleven combineren
Er wordt wat afgekat als de camera loopt, maar misschien zijn de Kardashians wel het meest kritisch op degenen van wie ze het meest houden. Dromen we er niet allemaal van om veel tijd met onze dierbaren door te brengen? Kim heeft het goed geregeld dat ze een drukke baan en quality time kan combineren. Als de camera’s uit staan, is het vast gezelliger dan je op basis van de net opgenomen tv-beelden zou vermoeden.

 
3 – een betrouwbaar management om je heen verzamelen
Georkestreerd ruziemaken loont: met een jaarinkomen van $6 miljoen is Kardashian de best betaalde socialite. Om de wereld overzichtelijk te houden is haar moeder de momager van de Kardashian-zussen. Ze is niet   onomstreden. Kris Jenner heeft de reputatie een 21e eeuws equivalent van Olympias (moeder van Alexander de Grote) te zijn, de grote aanjager van de carrière van haar dochters. Ze zou zelfs de sekstape hebben laten lekken. Kleine kanttekening: als het gekozen pad haar niet (meer) bevalt, is Kim financieel onafhankelijk genoeg om iets anders te kiezen.
Tot die tijd heeft Kim er goed aan gedaan om haar moeder haar management te laten bestieren. De meeste sterren waren na 5 jaar schijnwerpers allang rollebollend over straat gegaan met hun complete hofhouding. Als dat met Kim en Kris alsnog zou gebeuren is er overigens niks aan de hand, het zou hoogstwaarschijnlijk baanbrekende rechtbanktelevisie opleveren waar John de Mol een puntje aan kan zuigen.

 
4 – een eigen PR-platform in stand houden
Er huist een soepel geoliede PR-machine achter de Kardashian-clan. Een van de vele voorbeelden is het bespreken van wat de boulevardpers nu weer uit de dikke duim gezogen heeft. Krokodillentranen plengend snikt Kim met trillende onderlip haar versie van het verhaal. Wat erg toch dat persmuskieten er zelfs maar aan denken om dit op te durven schrijven, moet je lezen! Omdat het geschrevene erg pijnlijk is, leg je volgens Kardashian-logica een roddelblad pontificaal op de koffietafel om er uitgebreid over te gaan zitten grienen.
Ze slaan hiermee meerdere vliegen in een klap: de Kardashians hebben hun versie van het verhaal naar voren gebracht, de media hebben iets om op te reageren, de controverse houdt de schijnwerpers brandende en de cirkel is rond. Waar het platform reallife soap is ontstaan met de Osbournes, zijn de Kardashians er nadrukkelijker in geslaagd om hun publicitaire belangen hand in hand te laten gaan met hun zakelijk imperium.

 
5 – functioneel disfunctioneel zijn
Het moeilijkste van je leven tot publicitair object maken, is dat het altijd interessant moet blijven, terwijl ook mensen ‘met een verhaal’ ook weleens niks te zeggen hebben. Strikt genomen hoeft dat ook niet altijd, maar trammelant is nu eenmaal de hoeksteen van de reallife soap. In luxe restaurants heb ik nog nooit iets anders gezien dan harmonieus verlopen etentjes met mensen die elkaar daarvoor niet per sé aardig hoeven te vinden. Het kan ook andersom: geen Kardashians-kijker heeft ooit een luxe familiediner gezien waarin de ober niet werd geschoffeerd. Om het zoveel tv-seizoenen en spin-offs vol te kunnen houden, moet je een beetje disfunctioneel (pretenderen te) zijn.
Dat gegeven kun je cynisch vinden, of zelfs dat Kims hele loopbaan op een en al leeghoofdig vermaak gebaseerd is. Niet dat ik een levensstijl ambieer waarin gesmeten wordt met volzinnen in de trant van ‘flamingoroze is het nieuwe fuchsia’, maar stiekem benijd ik haar handigheid om aandacht om te zetten in klinkende munt. Niet verder vertellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *