‘Ouwe lullen’ in bedrijfsleven snappen niets van zgn ‘domme’ internetgeneratie…

Internet zal alle organisaties, bedrijven en samenwerkingsorganisaties wereldwijd volledig veranderen. Er is een nieuwe generatie jongeren opgestaan die vertrouwd is met Facebook en Twitter. Deze generatie wordt nu nog getypeerd als dom door de mannen en vrouwen die bepalend zijn in organisaties, bedrijven en regeringen. Maar ze zijn niet dom; hun intelligentie heeft een ander karakter.

Dat is de mening van Don Tapscott, een Canadese zakenman en consultant. Tapscott verwacht veel van deze generatie: ‘Zelf ben ik opgegroeid als de passieve ontvanger van kennis, als passief gebruiker van media, als passieve student. (…) Die houding is de Net Generation vreemd. Die is opgegroeid met samenwerken. Als zij thuiskomen, zetten zij niet de televisie, maar de computer aan. Ze werken op drie verschillende schermen: ze chatten met vrienden, ze gamen, en o ja, ze doen ook nog hun huiswerk. Dat betekent dat hun hersens anders werken.’  

Het industriële tijdperk heeft zijn beste tijd gehad. Een paar voorbeelden. De muziekindustrie valt om. Kranten als de New York Times vechten voor lijfsbehoud, net als de televisie. Omdat jonge mensen internet gebruiken, zien deze media hun invloed en reclame-inkomsten drastisch teruglopen.

In ons eigen land hebben we ook een bedrijf dat de gevolgen van internet ondervindt. TNT ontslaat 11 000 van de 23 000 medewerkers. Dat is bijna de helft van het bestand. Voorman Koorstra van TNT verwacht dat over tien jaar geen post wordt meer bezorgd. Een kwart van het marktvolume van TNT is door internet al verdwenen sinds 2000.  

Er is sprake van een keerpunt in de geschiedenis, meent Don Tapscott, een Canadese zakenman en consultant. Van de fossiele brandstoffen die we nu gebruiken, komt het einde in zicht. De energiesector heeft het erg zwaar. We moeten dus iets anders bedenken. De hedendaagse crisis leent zich daar goed voor.

Het goede nieuws is dat we een medium hebben dat ons geweldig kan helpen. Internet. Maar dan moeten we een paar dingen erg goed begrijpen. Regeringen en organisaties moeten begrijpen dat zo’n beetje alles global economy is geworden. Ze denken nu nog veel te regionaal en te nationaal. Oplossingen dienen op wereldschaal te worden bedacht. Door internet kan dat. 

Er is dus een verband tussen internet en nieuwe generaties die de arbeidsmarkt bestormen. De combinatie van die twee factoren gaat de wereld ingrijpend veranderen. In Iran zagen we een eerste voorbeeld: het grootste deel van de bevolking bestaat uit mensen die vertrouwd zijn geraakt met Twitter en Facebook. Het theocratische Iran heeft toegang tot seculiere informatie. Je kunt verkiezingen niet manipuleren. De Net Generation zal de politieke structuur van het land proberen te ondergraven.

Het is maar een voorbeeld. Iran, China en India hebben een groot reservoir aan jongeren, Europa niet. Dat betekent dat deze landen er voor de toekomst beter opstaan. Want de ‘Net Generation’ zal binnen afzienbare tijd het heft in handen nemen in organisaties. Met een enorme voorsprong op de ouderen. Ze zijn hen op de computer in alle opzichten de baas.

Bedrijven zullen zich dus moeten richten op jongeren, volgens Tapscott.  ‘Toen ik jong was, was ik een autoriteit op het gebied van modelspoorbanen. Tegenwoordig weten studenten meer dan hun docenten over de grootste innovaties in onderwijs. Kinderen weten meer dan hun ouders, ze zijn beter toegerust dan Philips of Shell. Dat is een gigantische aanjager voor verandering.‘

Volgens Tapscott wordt de nieuwe generatie geremd. En dat vindt hij dom. ‘We doen het tegengestelde van wat we zouden moeten doen. In plaats van hun vaardigheden te omhelzen, schrijven we een boek met de titel ‘De domste generatie’, met de ondertitel: ‘Hoe het digitale tijdperk de jongere generatie dom maakt en hoe dat onze toekomst in gevaar brengt’. Vertrouw niemand die jonger is dan 30 jaar oud, is de boodschap. Onbegrijpelijk. De grootste uitdaging voor bedrijven en voor onze leiders is juist deze groep jongeren aan zich te binden. Op die manier verzeker je je van een grote stroom frisse ideeën.’

(Voor adviezen over dit onderwerp pitcher.support@hetnet.nl De schrijver publiceert ook op www.egobert.wordpress.com)

2 thoughts on “‘Ouwe lullen’ in bedrijfsleven snappen niets van zgn ‘domme’ internetgeneratie…”

Willem Scheepers 14 jaar ago

Eens met Tapscott: Steve Jobs, Bill Gates and the likes zorgden voor een evolutie! Maar omdat zij dat zelf niet in de gaten hadden heeft de oudere generatie dat ook aan zich voorbij laten gaan; een gemiste kans.
Nu hollen hele generaties oudere managers, ‘lullen’ zo je wil, achter de jongere medewerkers aan & weet: ze halen hen niet meer in!
(toch) Suc6!!

Floor Bos 14 jaar ago

Het sleutelwoord lijkt hier samenwerken, ook via internet.  Wat me dan wel verbaasd is -van beide generaties- het diskwalificerende karakter van het woordgebruik. Domme generatie en ouwe lullen… Samenwerken gaat over relaties tussen mensen die, ja óók met internet kunnen ontstaan en wellicht zelfs langs die weg onderhouden kunnen worden, maar het blijft gaan over mensen. Diskwalificeren lijkt me geen optie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *