Seksueel getinte opmerkingen van de klant...wat nu?

Enya, een bedrijfsactrice, werkt veel voor Vercauteren en de Jong, een bureau dat assessments verzorgt. Net als alle psychologische adviesbureaus noemen ze die assessments ‘ontwikkelingsgericht’, maar Enya heeft in de tijd dat ze nu namens Actrix werkt voor V&DJ een merkwaardig beeld van ‘ontwikkeling’ gekregen. Dit komt doordat haar collega’s Michel en Fatima te horen hebben gekregen niet meer welkom te zijn bij V&DJ. Wanneer haar baas, Joost, Enya in een gesprek feliciteert met de tevredenheid van zijn grootste klant, en haar bovendien een salarisverhoging belooft van 50 euro per maand, reageert ze aanvankelijk terughoudend. Dit heeft met bepaalde opmerkingen te maken.

Joost vraagt door en verneemt van Enya dat ze niet van plan is nog langer voor V&DJ te werken, wanneer Michel en Fatima daar niet meer mogen werken

-Vercauteren vernedert ze. En dan zegt hij: Lachen! En lacht hij ook voluit. Aan Michel vraagt hij voortdurend wanneer hij eens uit de kast komt, en Fatima noemt hij altijd bewust Turks terwijl ze Marokkaans is. Tegen mij heeft hij gezegd dat hij Michel een nicht vindt, en dat bedoelt hij niet vleiend. Nicht betekent niet in het Duits, grijnst hij dan. En hij heeft ook al eens tegen me gezegd dat Noordafrikaanse allochtonen niet te vertrouwen zijn.

Ze meldt dat ze vindt dat Joost een statement moet maken bij V&DJ en anders werkt ze niet meer voor ze.

-Vercauteren is ook tegen mij af en toe grof maar het gaat mijn ene oor in en het andere weer uit. Ik denk da altijd: je bent ontwikkelingsgericht, maar welke ontwikkeling streef je eigenlijk na?

Joost zegt dat het ‘misschien wel’ bij klantgericht gedrag hoort om het je ene oor in te laten gaan en het andere weer uit, maar daarmee komt hij niet weg bij Enya. Ze wil een statement.

-Je moet ze bellen en ze confronteren met mijn verhaal.

Joost wordt boos, zegt dat hij dat niet kan maken bij zijn beste klant en dat ze gewoon moet doen wat de organisatie van haar vraagt. Enya staat op, verlaat de kamer en hij voelt wel aan dat ze vastbesloten is. Wat moet hij nu doen?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ellen
Misschien een gesprek met Enya aangaan over hoe ze ter plekke zelf kan reageren? Zoals het er nu staat lijkt het alsof Enya zelf niks zegt als ze er bij zit, maar wel van haar baas verwacht dat hij namens haar boos wordt.
Er is nog wel een middenweg tussen niks zeggen en boos worden op een klant.

Overigens: waarom staat er 'seksueel getinte opmerkingen' boven dit stuk? Opmerkingen over homo's en Marokkanen zijn racistisch of discriminerend, niet seksueel. Of trekt het woordje seks meer lezers dan het woordje discriminatie?
Martin Booman
Grote klant of niet, Joost zou wat mij betreft inderdaad voor zijn mensen op moeten komen en een één op één gesprek moeten aangaan met de persoon die bij V&DJ distrimineert en vernedert. Geef één waarschuwing en indien nodig zou Joost het kunnen bespreken met een hogere manager of de baas van V&DJ. Mochten er meerdere personen vernederend en distriminerend gedrag vertonen dan zou een duidelijk statement naar al die personen nodig zijn.

De kans bestaat dat dit het einde wordt van de relatie en dat Actrix een grote klant verliest. Er is echter ook altijd de mogelijkheid dat de sfeer verbetert en iemand anders binnen V&DJ zich met de trajecten van Actrix gaat bemoeien en dat Michel en Fatima weer welkom zijn bij V&DJ en dat Enya met veel plezier kan werken en goed werk kan verrichten.
Paul Kemperman
Lid sinds 2019
Voor zo'n organisatie werken is in strijd met je eigen waarden en normen. Nu Enya al heeft besloten niet meer voor zo'n organisatie te willen werken, is een andere optie niet meer aanwezig. Waarom zou je zo'n organisatie nog behulpzaam zijn om fatsoenlijk met mensen om te gaan. Laat ze in hun eigen vet gaar koken. Enya kan met opgeheven hoofd vertrekken.