On line trainingen: het kan effe niet anders, maar ideaal is het niet

Ik schuimde gisteren eens wat rond op managementplatforms, waar je altijd veel adviseurs tegenkomt. En wat me opviel was dat er allerlei opleidings- en managementadviezen langskwamen voor de COVID-periode. De titels spraken boekdelen. ‘Bent u klaar voor de wereld na Corona?’‘Hoe voorkomt u een corona burn out?’‘Aanspreken in het corona-tijdperk’ ‘Blijf opgewekt tijdens Covid’ ‘Informele teammeetings in een Coronamaatschappij’ 'Verbinding maken in dagen van corona’. Etcetera.

Uiteraard kwam ook het thuiswerken veel langs. ‘Onderhandelingsvaardigheden via de computer’

‘Dressing code bij thuiswerken’

‘Structuur aanbrengen bij thuiswerken’

Er werden overal cursussen aangeboden, vooral online.

‘Weet JIJ niet hoe je je moet presenteren? Volg dan deze online cursus.’

Ik heb niet te klagen. Heb als externe voldoende werk deze laatste maanden van het jaar, en hoewel het in april, mei en juni flink minder was, was er toch altijd wel wat. Dus ik denk dat ik een beetje kan inschatten wat corona doet met het werk van managers, medewerkers en adviseurs. Het komt er op neer dat je meer thuiswerkt en wat vaker achter de computer zit. Je ziet je collega’s minder, ook dat is een feit. En meer is het niet.

Dus ‘de wereld na Corona’?

Corona burn outs?>

Aanspreken in het ‘corona tijdperk’?

Dat soort opgeblazen framing lijkt me toch vooral een handige tool bij de verkoop voor gladde jongens en meisjes, die behendig zijn met computers en smartphones en proberen een plaats op de markt te verwerven via het internet. Maar handig zijn met computers is iets anders dan mensen helpen bij hun ontwikkeling, en dat moest ik helaas opmerken bij de paar online cursussen die ik deed. De betrokkenen waren inhoudelijk prima, maar van mensen begeleiden bij een leerproces hadden ze weinig kaas gegeten.

Ik heb het genoegen gehad om bij een grote opdrachtgever in de afgelopen 8, 9 maanden trainingen en coaching te geven in een paar wat lang lopender trajecten. Zo had ik dezelfde deelnemers zowel in online als in offline sessies tussen maart en nu. En hoewel het via Teams en Zoom echt wel ging, gaven mensen aan dat trainingen uiteindelijk veel fijner zijn in de ‘live’ praktijk. Daar kan geen training tegenop, hoorde ik vaak. Dus alle online advertenties voor online cursussen ten spijt, er gaat niets boven online.

Al jaren probeert men nu de trainingen weg te halen uit de conferentieoorden, die ‘te ver van de werkelijkheid’ zouden zijn. Het is niet gelukt. En dat heeft een reden. Live communicatie, ook bij leren, is het meest effectief. Je kunt uitwisselen met wie je wil, en gemakkelijker je leervragen stellen dan in een Zoom- of Teams-sessie. De chat bij deze programma’s of bij een webinar kan dat volgens mij niet vervangen.

Conclusie: online kan er echt wel wat, maar we moeten het niet overschatten en vooral niet als een vervanging gaan zien voor offline bijeenkomsten. Handige verkopers die net doen alsof online trainingen een vervanging zijn voor offline, moeten nog veel leren. Onder andere dat ook IT-experts beseffen, dat het menselijk aspect en dus sociale vaardigheid in de toekomst minstens net zo belangrijk zal zijn als vandaag de dag.

Bert Overbeek is een ervaren organisatietrainer en -coach. Hij is tevens schrijver van de nieuwe boeken ‘De schakelaar’ en’De liefdesarchitect’. Voor contact: bert_overbeek@hotmail.com

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bill Admiraal
Hi Bart dank voor deze waardevolle bijdrage. Het is altijd goed om gewoon weer even met je voeten in de aarde te gaan staan. Zo bijzonder is het allemaal niet. Veel succes.