De Lulkoekbingo! (De top 30 van foute managementuitdrukkingen)

Op JongeBazen publiceerde ik in mei 2008 een artikel onder de titel ‘Bila is een rotwoord’. In dat artikel stelde ik dat ik het woord ‘bila’ het vreselijkste woord vond in managementland. Ik vroeg mijn lezers of ze nog ergere woorden kenden: ‘Graag een paar woorden die per ommegaande uit de managementvocabulaire moeten verdwijnen. Voel je vrij om te reageren.’

Er volgden 37 reacties. Hieronder vind je de 30 meest onuitstaanbare uitdrukkingen uit managementland. Met dank aan mijn lezers.

  1. Bila
  2. Professioneel
  3. Tools’
  4. ‘Iets levelen
  5. ‘Effe’ sparren
  6. Focus
  7. Inregelen
  8. Inregelgebeuren
  9. Integraal

10. Aantakken

11. Escaleren (als in ‘Ik escaleer de boel’ in plaats van ‘iets laten escaleren’)

12. Iets communiceren

13. Terugkoppelen

14. Oppakken

15. Kort sluiten

16. Support

17. Ontspammen

18. Elkaar contacten

19. ‘Challengen’

20.  Handjes en voetjes geven

21. Verkleinwoorden als ‘koppies’,  ‘kpi’tjes’ en ‘cijfertjes’

22. ‘Smart maken’

23. ‘Kantelen’

24. ‘Borgen’

25. ‘Hamerstuk’

26. ‘Uitnutten’

27. ‘Piketpaaltjes slaan

28. Proactiviteit

29. Authenticiteit

30. Uitrollen

Op basis van deze top 30 heb ik een wartaaltekst samengesteld: 'Een tool voor ons als professionals is een stukje inregelgebeuren. Dan kunnen we integraal sparren, en escaleren we als iemand zonder authenticiteit aantakt. De aansturing van frontliners zal zo een significante bijdrage leveren aan de targets en deze volledig uitnutten. Als we ze tenminste contacten en de misverstanden ontspammen. Daarna kunnen we de boel SMART maken. Moeten we nog wel even 'levelen' hoe we ze challengen. En piketpaaltjes slaan natuurlijk. Daarna kunnen we de boel handjes en voetjes geven, en na het uitrollen gaan kantelen en borgen. De facto een hamerstuk met toegevoegde waarde!'

Absolute horrortaal!  Mijn vriendin kwam, toen ze dit las, nog met een suggestie. De lulkoekbingo. Je schrijft met je collega’s zeven jargonwoorden op aan het begin van een vergadering (ieder een paar andere). Tijdens de vergadering vink je de woorden af. Wie het eerst af heeft gevinkt, roept hard ‘lulkoekbingo!’
Hij wint twee rondjes.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bart
Behoorlijk fout inderdaad.  In het engels bestaat dit al vrij lang : <a href="http://bullshitbingo.net/" rel="nofollow">http://bullshitbingo.net/</a>

Ik ga nu weer ff levelen met mijn collega's :-)
Michel
Is de lulkoekbingo weer een extra mogelijkheid om het nut een vergadering om zeep te helpen? Veelal zal het een uitweg van de voorzitter zijn om aan te geven dat hij zijn vak niet verstaat, vergaderen is een vak daar hoort deze bingo niet in thuis!
Ron J. Buitenhuis
Je zal maar management hebben wat zich hiervan rijkelijk bediend....:(
Marco
Sorry Michel maar: "vergaderen is een vak"????
Deze heb je er wat mij betreft zelf ingeschoten.

Haal je doel en middel hiermee niet wat door elkaar? In welke branche werk je?
Henk Erkelens
Ja, laten we alsjeblieft gewoon Nederlands spreken, maar zeker ook schrijven. Als ik dit artikel en de reacties lees en vervolgens het artikel 'Is management wel een vak?' op de site Innovatief organiseren (en het valt me vaak bij nog meer artikelen op),  is het niet overbodig eigen stukken en reacties taalkundig nog eens kritisch te bekijken. Van d's en t's tot het verschil tussen 'wat' en 'dat' en zo is er nog wel een aantal te vinden.
Jessica Smits
Lid sinds 2019
Zooo herkenbaar!! geweldig! ik werk in het onderwijs en daar hoor ik ook continu: contacten, bilatjes (2x woordwaarde!) en smart maken, in combinatie met 'leven lang leren' wat ook weer een stokpaardje (weer verkleinwoord :-)) is in het onderwijs. Samen met het oeverloos vergaderen over in plaats van actie nemen........... zucht.
Ik denk dat ik wel lulkoekbingo ga spelen, valt er tenminste nog iets te lachen tijdens het ontcijferen van de teksten in de vergaderingen :-)))
Michel
"Vergaderen is een vak" hiermee bedoel ik dat er door enkele managers te makkelijk gedacht wordt over vergaderen, de voorzitter speelt een hele belangrijke rol bij het succesvol vergaderen. Zelf werk ik in de ICT, de bingo is mijn inziens geen middel!
Michel
Ik citeer Jessica: "Samen met het oeverloos vergaderen over in plaats van actie nemen……….. zucht. " Dit is nu een voorbeeld, een voorzitter die zijn vergadering niet goed leidt en dat resulteert in deelnemers die ongemotiveerd raken om nog langer 'Oeverloos' te vergaderen. Dank je Jessica!!
Niels Malotaux
Over het algemeen ben ik het eens met de lijst. De woorden: Professioneel, Focus, Terugkoppelen, en Proactiviteit vind ik echter wel zeer bruikbaar. Het waarom daarvan kunnen we het later nog eens over hebben. Dat deze vier woorden vreselijk worden gevonden komt waarschijnlijk doordat sommige managers er moeite mee hebben en men ze daardoor (onbewust?) probeert te verdringen.
Bert Overbeek
Auteur
Nee, Niels. Mensen hebben volgens mij om andere reden een hekel aan deze woorden:
-Het woord 'professioneel' wordt te pas en te onpas gebruikt. En niet zelden door mensen die denken dat het voldoende is om het woord gewoon maar te zeggen. En dan gaat het soms ook nog om hoe ze het zeggen. Sommige mensen zeggen geen 'professioneel' maar 'pfsjneel'.
-Focus is ook al zo'n cliché dat indruk moet maken. 'We moeten focussen jongens'. Het gaat er niet altijd om wat er inhoudelijk wordt gezegd, het gaat er ook om waarom mensen juist voor dat woord kiezen. Is het taalarmoede?
-Ook 'terugkoppelen' en 'proactiviteit' zijn lelijk en tot op de draad versleten. Wat er mee bedoeld wordt is wel duidelijk.
Minder taalgevoeligen onder ons zullen er allemaal geen last van hebben, maar mensen die beseffen hoe belangrijk taal is bij veranderingsboodschappen, zullen terug gaan naar gewoon Nederlands, en soms ook naar gewoon Engels, wanneer dat op zijn plaats is.
Bert Overbeek
Auteur
Michel, ik snap je betoog voor effectief vergaderen. Maar kijk naar de reacties: het onderwerp leeft. En laten we de humor niet vergeten. Dat zou ontzettend kunnen helpen in vergaderingen; humor.
Als we nu even niet kijken naar louter vergaderskills, maar ook naar sfeer dan kan humor zeer relativerend werken. Niet te ernstig, dus. Dit artikel komt al uit ernst voort, uit ergernissen, is al een reactie op verkeerd gebruikte taal waardoor dingen maar uitlopen en onduidelijk worden.
Bert Overbeek
Dit artikel komt overigens uit één van Berts vier (!) nieuwe publicaties; zie het vorige artikel en http://egobert.wordpress.com/2009/10/20/%E2%80%98bert-overbeek-maakt-poezie-van-alphen-aan-den-rijn-%E2%80%99-persbericht/#more-464
Renske Quekel
:-) Bert, je vriendin heeft humor! Goed vergaderen gebeurd te weinig en dit soort zaken tussendoor kan de boel wakker schudden. De woorden worden vaak zonder inhoud gebruikt waardoor er vaak een hanenhok (sorry heren die wel kunnen vergaderen en ook daadwerkelijk inhoud brengen) onstaat van wie de meeste termen kan spuwen...... Overigens krijg je vaak een loslopend geheel op het moment dat mensen de agenda en bijbehorende stukken niet hebben voorbereid. Hulde aan de goede voorzitters die detailgeneuzel afkappen!
Niels Malotaux
Natuurlijk kun je elk word verkeerd gebruiken en op deze wijze gebracht begrijp ik de frustratie over deze woorden. Maar dat gebruik geldt voor amateur managers, niet voor professionele managers (tenzij professioneel betekent dat je een salaris krijgt voor dat amateur gedrag).
De meeste dingen die managers moeten doen om hun organisatie goed te laten lopen zijn al eeuwen, in elk geval al decennia bekend. Lees Benjamin Franklin, Henry Ford, Toyota/Ohno, Deming, Imai, Juran, Crosby en nog vele anderen. Het feit dat veel managers deze materie niet kennen (onwetendheid = onbekwaamheid van het onderwijssysteem) of niet toepassen (onbekwaamheid/onprofessionaliteit/amateurisme) levert dus (aannemend dat ze wel hun best doen) amateur-resultaten op. In die zin zie ik het belang van het woord Professioneel.
We moeten niet “focussen-jongens”, OK. We moeten echter wel focussen op wat werkelijk belangrijk is. Er wordt van alles gedaan, maar daarvan is ongeveer de helft niet nodig (“waste” in “lean” terminologie, maar al beschreven bij genoemde schrijvers). Het feit dat managers niet bezig zijn om die “waste” te verwijderen en dus (op kosten van ons allen) geld over de balk blijven smijten wijst weer op de vorige paragraaf.
Natuurlijk heeft ieder een ander beeld over  wat werkelijk belangrijk is, maar door te moeten focussen op wat werkelijk belangrijk is, dwingen we onszelf om wat werkelijk belangrijk is openlijk te identificeren, waardoor verborgen agenda’s de grond onder de voeten kunnen verliezen.
Mensen maken fouten en wij zijn mensen (en ik neem even aan dat managers ook mensen zijn) en dus maken we fouten. Zonder terugkoppeling (PDCA) blijven die fouten steeds weer gemaakt worden, waardoor de “waste”  in stand wordt gehouden en er dus weer onnodig geld over de balk gesmeten blijft worden. Als men dat leuk vindt vind ik dat prima, zolang men het dan maar van zijn eigen tijd/geld doet, dus als hobby, in het weekend. Terugkoppeling is dus een essentieel element van echte verbetering.
In plaats van proactiviteit kunnen we ook het woord vóórdenken gebruiken, maar dat is nog minder gangbaar. Inderdaad zien we eerder reactiviteit of nádenken of branden blussen. Ik geeft toe dat dat je carrière bevordert omdat je door de problemen die je eerst laat optreden om daarna reactief te handelen zichtbaarder bent. Mensen die proactief zorgen dat de problemen niet optreden komen niet ver, maar leveren wel veel meer op, voor de organisatie dan, wellicht niet voor henzelf. Maar dat is weer een ander onderwerp.
Mark
@Niels: wat je schrijft herken ik grotendeels. Wat ik ook herken is de hoeveelheid tekst die je nodig hebt om je boodschap over te brengen. Daardoor verzandt de boodschap in een taaldoolhof. Ook dat geeft waste. En da's jammer. Wanneer je bedenkt dat management bestaat uit een mix van empathie, doelmatigheidsbesef en communicatievaardigheden (vergeet ik iets?), is het van belang een boodschap helder en kort te communiceren. En nu vind ik al dat ik weer de fout in ga met een te lang verhaal... Ik ga de lulkoekbingo starten met een aantal collega's dat de relevantie van onze vergadermomenten ter discussie wil stellen. Dit lijkt mij een goede manier om het eenrichtingsverkeer zoals dat nu ervaren wordt, te lijf te gaan.
Niels Malotaux
Helder en kort. Vandaar die 30 uitdrukkingen. Daarmee zeg je het kort en duidelijk. Maar helder?
Probleem is dat ieder iets anders denkt bij elke uitdrukking. Daarom hebben we soms toch wat meer woorden nodig.
huub
Wie kan de boel nu ff iig lekker zwaluwstaarten en een resumetje maken van alle reacties
W.L. Hovius
Lid sinds 2023
@Niels: veel uitleggen is een impliciete belediging voor je gesprekspartner

@allen: vroegere lulkoekbingo's stonden vol met Engels. Met als hoogtepunt de Unox reclame (bellende manager in bedrijfskantine). Jammer om te zien dat nu ook Nederlandse woorden onbruikbaar worden door onoordeelkundig gebruik. Ik gebruik liever "terugkoppeling" dan feedback (ben Nederlands, immers) en wil soms aangeven dat terugkoppeling onderdeel is van een goed systeem - wie kan mij helpen?
Bert Overbeek
Auteur
Wat er gebeurd is, Linda, is dat dat Engels nu vertaald wordt in het Nederlands. Letterlijk. Sla er de dikke van Dale maar op na.
Veel managementjargon komt uit het Engels. Dat geeft niet, zet het tussen aanhalingstekens, voorkom overdreven veel Engelse uitdrukkingen en probeer normaal Nederlands te schrijven.
Het Nederlands is op bepaalde plekken gewoon minder krachtig dan het Engels; heeft minder woorden nodig dan het Nederlands.
Een leuke uitdaging voor de lezer: wie vertaalt in  een reactie deze top 30 in goed Nederlands? Nou, wie waagt een poging?
Bert Overbeek
Auteur
Niels, het ontgaat je dat veel van dit jargon voortkomt uit papagaaiengedrag. Ik heb sowieso niet de indruk dat je begrijpt waarom zo'n discussie als deze ontstaat en zoveel reacties trekt.
We praten elkaar na en of dat het denken ten goede komt, vraag ik me af. Ik vind dit zeer relevant. Nederland heeft behoefte aan mensen met een originele visie, bijvoorbeeld op de toekomst van ons land. Omdat we allemaal getraind zijn in snel scoren, zien we veel kortetermijnvisie; da's jammer. 
Rik Monteban
Het terugbrengen van het Nederlands zou  een goede uitwerking kunnen hebben op begripsvorming (en NL identitiet, maar dat ter zijde). Het terug vertalen uit het Engels is daarbij in mijn ogen een eerste (en waarschijnlijk ook humorvolle) stap. Opnieuw waardevolle en vooral eenduidige inhoud geven aan de begrippen is daarna een onmisbare tweede. Uit de reacties blijkt een kreten moeheid. Dit ontstaat onder andere doordat zender en ontvanger verschillende inhoud geven. Het te pas en te onpas gebruiken van "pfsjneel"  klinkende kreten leidt tot onduidelijkheid in het bericht en uiteindelijk tot frustratie door niet bereikte doelen of  het ontbreken van een heldere basis om tot actie over te kunnen gaan.
Pieter
Fantastische column, heel herkenbaar. Voor het volmaken van de top-40 opteer ik voor termen rondom het woord 'pijplijn'.
Willem Mastenbroek
Lid sinds 2019
Zo'n tekst maak nog indruk ook! De managementdisciplnes lijden aan een grote verwarring. Prietpraat en kletskoek vieren feest. Zo heb ik in het kader van de tendens naar meer zelfsturing ooit de volgende tekst vervaardigd:

"In dit verband moet ik denken aan de ontwikkeling van zelfsturing in een totaal verduisterde ruimte. In het artikel ‘Selfmanagement in a dark space’ ( International Journal of Selfmanagement, 2003, pp 342- 351) wordt aangetoond dat men, na aanvankelijk wilde bewegingen met de nodige valpartijen, in gemiddeld 18 minuten en 13 seconden tot rust komt. De beweeglijkheid wordt minder, men verbruikt minder zuurstof, water en calorieen. Dit spontane zelfmanagement heeft tot gevolg dat men langer in de verduisterde en afgesloten ruimte in leven blijft. Bovendien heeft dit onderzoek aangetoond dat deze heilzame vorm van zelfmanagement sneller intreedt als men alleen in de ruimte verblijft. Het behoeft geen betoog dat deze onderzoeksresultaten van belang zijn voor de inrichting van werkplaatsen en kantoren."

Ironisch bedoeld maar sommigen namen het serieus. Tja, je moett dus nog uitkijken met dergelijke onzin.
Jonge Bazen: De Lulkoekbingo! (De top 30 van foute managementuitdrukkingen) » eXcelleRes
[...] ommegaande uit het managementvocabulair moeten verdwijnen. Voel je vrij om te reageren.’) ManagementSite Netwerk Tweet Laatste [...]
Geert Vermeir
Zoals in veel situaties is de vorm en vormgeving belangrijker dan de inhoud.
Hoe kunnen wij de vorm beter vorm geven dan door vormloze woorden uit te vinden?

Vergeet ook de grappige definitie niet van een manager .

Hij verschijnt terwijl niemand daarom gevraagd heeft, hij stelt een vraag waarop niemand zit te wachten en hij wil betaald worden voor het antwoord, terwijl wij dat antwoord al weten en hij begrijpt geen flikker van ons werk."

Als dat geen boodschap is met inhoud!
Ronn van Etten
Altijd leuk om op taal(gebruik) in te gaan. Daar kunnen we inderdaad veel mee, zolang de bedoeling en het effect ervan maar helder en herkenbaar blijft. Alleen 'lulkoekbingo' roepen lijkt me niet een oplossing (voor welk probleem overigens, anders dan het kenbaar maken van de eigen frustratie). Maar toch, als alle deelnemers meedoen kan het zeker bijdragen aan herkenning van het taalgebruik en verhoging van de sfeer. Leuk idee!

Ondertussen moeten we ons wel richten op (focussen?) waar het echt over gaat en de overbodigheid van inbreng (waste?) verminderen. Prachtige rol, zelfs verantwoordelijkheid, niet alleen van de voorzitter, maar van elke deelnemer aan enige vergadering.
En daarbij kom ik op het minder absolute punt, dat in de ene situatie feedback, focussen, bila's geen enkel probleem opleveren, maar in een andere situatie als overdreven, modieus, of zo worden aangemerkt. Wat mij elke keer weer verbaast is het nut van het teruggeven (terugkoppelen? feedback geven??) als zodanig. Pas dan worden zaken helder, bespreekbaar voor oplossingen, en werkt veel niet langer onderhuids door.
Er is geen standaard (gelukkig).
Er is voor mij dus ook geen 'verboden taal'.
En het liefst ook geen oordelen daarover.
Mischien wel eenvoudig vragen: "Wat bedoel je daar precies mee?", of "Interessante zegswijze, vertel er wat meer van...".
Dan luisteren we namelijk naar de boodschap en minder naar de woorden.
Els
Over ingeslopen engelse woorden gesproken.
Manager en management zijn toch ook engelse woorden?

Verder vind ik de discussie leuk om te volgen en héél herkenbaar!!!
Vooral de definitie van Geert over "de manager" vind ik om te gillen :-)
Peter Tetteroo
Ook weer vermoeiend om allerlei synoniemen te zoeken voor het jargon. Ik blijf gewoon lekker communiceren over hoe ik de zaak zal borgen en dat level ik dan gewoon met mijn collegaatjes. Iedereen begrijpt dan meteen waar het over gaat.
H. groen
Lid sinds 2019
@Niels Malotaux:
Je stuk kort, krachtig en ook duidelijk samengevat:
De juiste zaken de eerste keer goed doen.

Al dat management jargon is nergens goed voor. Het leidt af, heeft geen uniforme en begrepen inhoud en is een verhulling voor het feit dat een leidinggevende!, niet weet wat hij wil, wat te doen, waarom,wie, hoe en wanneer.

ps: nog een leuke trouwens:
"je in je kracht zetten. " kan iemand mij uitleggen waar deze kreet over gaat. het is vaak te zot voor woorden wat men bedenkt.
H. groen
Lid sinds 2019
@linda

Waarom gebruik je niet gewoon het woord 'reactie' ipv feedback / terugkoppeling. Want dat is wat je feitelijk doet.
John Willemsen
Eerder afgrijselijk is het abominabele taalgebruik! Is dat van de hand van de heer trainer, of is hij niet de rechtstreekse schrijver?
"het vocabulair" in plaats van "de vocabulaire"?
"Bert Overbeek, is trainer (...)" Waarom die komma?
Hij stelde bovendien niet vast dat hij Bila een rotwoord vond, hij stelde het. Tenzij hij er op dat moment, tijdens het schrijven, werkelijk achter kwam.
Je lezers kende niet, maar kenden. Dat wordt "meervoud" genoemd (voor de goede orde: geen "dt").
En ik vermoed ook dat hij in 2005 het besluit nam voor zichzelf te gaan werken, en niet al vroeg het besluit nam dat in 2005 te zullen gaan doen.

Afgrijselijk, simpelweg afgrijselijk.
Net als die managementlulkoek, trouwens. Zodra iemand zo tegen mij begint, ben ik al weg nog voor ze de laatste letter hebben uitgesproken.
Diederik Steeman
Lid sinds 2019
John, wat een enige reactie! Ik ga mijn eigen stupiditeiten onmiddellijk corrigeren!
Arno Senders
Waarom gebruik je de Engelse term "Code of conduct" in plaats van het Nederlandse "gedragscode" ?
Danielle Vlaanderen
Wat een geweldig idee!!! Ik ga t als werkvorm in mijn onderwijs gebruiken.
Lex Hupe
Ik heb ooit deze gehoord:
- afhechten
- iets tegen je aanhouden
- hoe sta jij hierin
Harry Ousen
Het management heeft haar eigen taaltje ontwikkeld. Weet ik ook, omdat ik er vele tegenkom in mijn werk. Maar waarom? Heeft iemand een idee achter de psychologie van deze voorkeur om zo te spreken? En vooral ook waarom dit taalgebruik zo is ontstaan?
Karin
Een eigen taal is wellicht interessant en versterkt positie. Nieuwe managers praten ouderen na, dus het houdt zichzelf ook in stand.
Hieronder nog een voorbeeld:

En lukt het niet om alles dicht te timmeren, schrijf ik een voorstel op een half A-4tje, om een club externen te laten invliegen. Die moeten de bezem er maar eens goed doorheen halen, te beginnen met een dag op de hei, die plaatsvindt in de kleine vergaderruimte. Dat wordt een dag met de poten op tafel. Helaas kan ik er zelf niet bij zijn i.v.m. een verplichte MD middag over reducering van de overhead.
Tekstbureauprez.nl
Ook überfout, maar heel vaak gebruikt: implementeren. Hier is een mooi Nederlands woord voor: toepassen.
Henk Nagtegaal
Zolang het gros van de Nederlanders al moeite heeft met "gewoon communiceren"(zowel mondeling als schriftelijk), zullen we ons daar dan eerst eens in gaan verdiepen? Is dat misschien een idee?....
D. winkel
Wat ik nog beroerder vind is dat de rapportage in het Engels moet. Zelfs als het een Nederlands bedrijf is. Ook is het blijkbaar interessant om ook vergaderingen in ' die taal' te houden. Heb meegemaakt tijders een 'borrel' dat op een gegeven moment 2 Nederlanders Engels met elkaar spraken. Dikdoenerij?